Onedrive för företag ha fått en egen admin portal
För några månader sedan dök det plötsligt upp en ny admin portal för OneDrive för företag.
Ni hittar den länkad från 365 admin portalen https://admin.microsoft.com
Eller direkt på https://admin.onedrive.com
Tänkte tipsa om några smarta inställningar
Delning
Om extern delning anonymt skall tillåtas (standard) å kan det ju vara vettigt att tidsbegränsa delningen. annars ligger den ju kvar för evigt. Du kan även blockera delning med valda domäner, kanske blocka konkurrenterna?
Synkronisering
Några av mina kunder vill att enbart domänanslutna datorer i deras egen domän skall kunna synka ner filer lokalt. Aldrig på en privat enhet eller dator som tillhör annat företag. På dessa enheter kan de nå filerna via webben.
Går även att stoppa vissa filtyper som du vill undvika i OneDrive.
Lagring
Varje användare får ju 1TB lagring i OneDrive för företag. Fantastiskt! Men kanske inte om det skall synkas ner till en laptop med liten ssd disk. Jag brukar därför rekommendera att begränsa storleken till en mer hanterbar storlek.
Mycket av detta gick tidigare att reglera med powershell men visst blir det enkelt i gui!